Back in Schweden

I´m back! Ni må tro att det har varit en spännande och rolig resa! Så mycket god mat, trevliga människor och historia har jag sällan varit med om på bara en vecka. Personligen så gillar inte jag så mycket "svenskparadis" där större delen av ortsbefolkningen pratar svenska och där man kan välja köttbullar med brunsås från menyn. Nej jag vill se det som inte är som hemma och träffa nya kulturer och få andra perspektiv på saker.
Det känns som att jag fick ganska mycket av det i Kroatien. Nu valde ju vi att åka precis i början av säsongen så jag törs inte svara för hur det ser ut längre fram. Idag (fast igår) har det tex anlänt 8000 turister och det gör nog lite skillnad. Tur att vi åkte därifrån...!
Har hunnit prata med Fia och vi kom fram till att jag visar min resa i bilder för jag har annars så mycket att skriva att ni skulle bli less på tre minuter, hehe.

Anländer omkring 12 på natten och välkomnas av HELA Podgoras inånare som ställt till med fest för att fira att de första turisterna äntligen har kommit!

Ett stort buffé bord var uppdukat med inhemska specialitéer som dalmatisk skinka, rökt makrill och såklart çevapi. Till det serverades både öl och vin.

Med ett sådant varmt mottagande kan det inte börja bättre!!














Först ut är ljuvlig utsikt från frukostbordet !










sedan en bild på "vår egen gata" . Hotellet låg 1,5 km utanför centrum och vi var de enda gästerna under ett par dagar. Härligt liv utan trängsel på stranden.

Dessutom fick vi möjlighet att bekanta oss med personalen på hotellet och resturangen. Många ämnen avklarades under veckan.










Helt underbart god mat hade dom också. Det blev mest fisk och skaldjur eftersom det är en kuststad och därmed har god tillgång på havets läckerheter !

Havsaborren rekomenderar jag verkligen. Utsökt fisk !





←Klicka för större bild!
Kände mig tvungen att fota
kartan över Biokovo, nationalparken
som sträcker sig läng hela Makarska
rivieran. Minns inte höjden men det var
högre än Kebnekajse iaf.




Halvvägs uppe på berget (vi gick såklart inte ända upp, vi var ju på semester). Jag var totalt färdig med feber i kroppen och 27 gradig hetta.

Så totalt slut på energi att jag inte orkade att ens försöka vara fin på bild...









Nu blir det inget mer denna gång. Jag återupptar reseberättelsen vid senare tillfälle. Kan ju inte sitta här i flera timmar förstår ni ju.

Puss och kram på er!


Kommentarer

Vad roligt att just DU har hittat hit! Lämna gärna en kommentar!!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Har du en egen blogg eller hemsida?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0