svensk handel spottar på oss

Ni har väl knappast missat att det pågår förhandlingar om handels kollektivavtal? Den 22 mars varslades 5000 anställda om att gå ut i strejk med start på skärtorsdag. Inget konstigt med det, våra avtal går ut den 31 mars och lägligt nog infaller 1 april, den dagen vi inte har avtal längre, på skärtorsdag i år.
Våra krav har bla varit löneökning (såklart) på 745kr/månad, motsvarar ca 4,40kr /timme. Där är det totalstopp och motbudet är 0 kronor.
Åk ut till varje handelsmedlem och spotta oss i ansiktet också vettja, jag blir så frustrerad så jag kokar!!

Inte nog med det, nu har Svensk handel, vår motpart i förhandlingarna, stämt Handels för otillåtna stridsåtgärder. Enligt dem har vi fredsplikt fram till 31 mars och kan alltså inte varsla förrän då. Märkligt att SH kommer på detta nu, det har gått till på samma sätt sedan 1993 och aldrig ifrågasatts.
Jag misstänker att en eventuell strejk i nuläget skulle ge Handels ett stort övertag i förhandlingen. Rädda och desperata motståndare.

Hoppas på en underskrift innan skärtorsdag i alla fall.

Nu stallet och rensa tankarna lite
Höres/T

Kommentarer

Vad roligt att just DU har hittat hit! Lämna gärna en kommentar!!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Har du en egen blogg eller hemsida?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0