helt slut

Börjar med gårdagen. Hade lektion för Katrine och för en gångs skull så red jag. Det var länge sen sist, det har ju bara varit körning nu ett tag. Det gick riktigt bra tycker jag, det går lättare och lättare att hitta hans knappar. Måste tänka positivt och acceptera att om det känns bra efter ett ridpass, vad än vi har gjort, så var det nog bra. Jag vill gärna analysera sönder saker och komma till slutsatsen att jag har gjort en massa fel. Dags att sluta med dom fasonerna.

Idag har vi haft upp en equiterapeut som kollat på 4 hästar i stallet. Bla Charmeur. Frågan är om jag ska börja med det positiva eller det negativa? Tar det bra först eftersom jag egentligen bara vill berätta om vad som var dåligt.

positivt


Hon kände genom honom ordentligt, tittade hur han belastar olika delar när han står rakt upp och ner, såg att han är mycket mer musklad på vänster sida (det visste jag redan). Jättebra reflexer och rörlighet i kors/länd, ingen smärta i muskulaturen. Imponerande bra steg fram med tanke på den långa ryggen. Och snygg!!Hehe.

negativt

Ute fick han trava på rakt spår och på volt, då syntes det en liten orenhet i höger bak, han satte inte under sig det benet riktigt ordentligt. Det har jag sett själv men inte riktigt kunnat definiera en hälta. Hon böjde höger bak och sen fick han trava på rakt spår, då syntes det lite mer. Dessutom var han varm och gallig i hasen.
Fick det förklarat mycket bra om varför han gör som han gör i höger varv. Eftersom det sitter på insidan av hasen blir belastningen stor på den på böjt spår i vänster varv, därav hans motvilja till att gå i en stabil form i det varvet. Fick också se hur han blivit påverkad av hältan. Muskeln som går från svansroten ner till hälen (lyftmuskeln) är överansträngd vilket jag såg och kände tydligt.

Trots detta hemska faktum att hästen faktiskt är halt så känns det bra än så länge. Han är inte jättepåverkad av det och det hoppas jag betyder att det kan gå att fixa. När sen hältan är borta så kanske vi kan få stryka ett streck över alla olyckor och missöden under höst och vinter och börja om från början med bättre förutsättningar. Trots att vi har kört fast lite i träning och utveckling så lär jag mig läsa honom hela tiden, lär mig hitta honom i ridning och körning och med en helt frisk häst tror jag vi kommer att ta stora kliv framåt!!

Nu fryser jag. Ute är det regnigt och grått och kallt. Inne har jag en filt och en soffa. Mys!

Puss,kram/T

Kommentarer
Postat av: sofia

Hejsan:)

Kommer från en liten by (Yttersta) utanför Lillpite:) Anser mig vara "pitebo" fast det är 12 år sedan jag emigrerade därifrån;-)

2010-05-26 @ 16:10:41
URL: http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Vad roligt att just DU har hittat hit! Lämna gärna en kommentar!!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Har du en egen blogg eller hemsida?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0