rödgrön regering snälla

Snappade upp en länk via facebook till ett blogginlägg som känns väldigt viktig att sprida.

Läs om en i raden sorgliga berättelser från nutidens Kalla Sverige

På söndag är det val i Sverige, ett val som är viktigare än på mycket länge. Jag hoppas vid gud att vi får en ny regering för annars vet jag inte var jag ska tro att samhället är om ytterligare fyra år. Det började med valrörelsen 2006 och löften från alliansen om försämringar i a-kassan, det var ingen hemlighet, det var ett av löftena. Innan valet betalade alla, oavsett förbund, samma avgift - 80kr. Nu skiljer det nästan 300kr mellan lägsta och högsta avgift.
I mitt eget fackförbund Handels ligger aviften denna månad på 315kr, medans akademikerna betalar 90kr. Det är exakt samma försäkring vi betalar för, ingen skillnad alls. Avgiften beräknas om hela tiden beroende på hur hög arbetslösheten är i varje förbund.
Regeringens syfte med det hela var att hindra fackförbunden från att förhandla fram högre löner. Genom att hålla nere lönerna så ska fler få möjlighet att arbeta. Jovisst det låter kanske bra om man inte tänker längre än näsan pekar.

För det första: visst är det väl så att det är meningen att en människa ska kunna leva på sin lön?
Nu talar jag mest utifrån en handelsanställds perspektiv men det kunde lika gärna vara vilket yrke som helst som är kvinnodominerat. Inom handeln existerar knappt en heltid längre, man knogar på och jobbar kvällar och helger för att OB ersättningen är det som gör att lönekuvertet är värt att öppna.

För det andra: de flesta är nog överrens om att vilja minska löneklyftorna mellan män och kvinnor, ett viktigt led i jämställdhetsfrågan. Hur går det ihop med att vilja stoppa upp löneutvecklingen i kvinnoyrken och samtidigt främja löneökningar i manliga yrken?

För det tredje: så är det förbannat orättvist och osolidariskt att vi som redan tjänar minst ska betala mest. Men det är väl inget konstigt i ett land styrt av borgare som inget hellre vill än att få ett ordentligt klass samhälle likt det i USA. Den som står längst ner på samhällsstegen är inget värd. Det ser vi på skattefördelningen också.

En löntagare som tjänar 20000kr betalar 4622kr i skatt
En pensionär som tjänar 20000kr betalar 5706kr i skatt
En arbetslös som tjänar 20000kr betalar 5997kr i skatt
(gäller även sjuka, föräldralediga)


Rättvist samhälle eller???

Jag tror att jag ger mig där, känner hur det kokar i mig av frustration och ilska. Satt igårkväll och tittade på debatten mellan de två blocken och upprörde mig över många saker. Tex att folk går på den där frasen:
-Det ska löna sig att arbeta
Klart som fan att det ska löna sig att arbeta, men när har det INTE gjort det frågar jag mig? Sen när har någon tjänat mer på att vara sjuk eller arbetslös än på att jobba? Jag blir mörkrädd. Det har alltid och kommer alltid att löna sig att arbeta, oavsett vilken regering som sitter vid makten. Frågan är bara hur övriga samhället mår.

nu ger jag mig. Godnatt!
/T (V)


Kommentarer

Vad roligt att just DU har hittat hit! Lämna gärna en kommentar!!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Har du en egen blogg eller hemsida?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0