Bosnien i Hercegovina

Tror att det får bli en liten uppdelning med med bilder först från Sarajevo, huvudstaden och sedan från Mostar, en viktig handelsstad som blev illa åtgången under kriget.

SARAJEVO

Ni som kan historien bättre än mig kan ju rätta mig om jag har fel. Sen så finns det förmodligen hundra olika rätt och fel i Jugoslavien kriget. Det är ett invecklat helvete och jag skulle nog säga att alla parter har sin del i det hela. Vissa mer och andra mindre. Redan i början av 1900-talet var det oroligheter på Balkan. Dom flesta vet att Skotten i Sarajevo var den utlösande faktorn till 1:a världskriget. Gavrilo Princip sköt Prins Ferdinand och hans fru när de var påväg att besöka ett sjukhus, resten är historia kan man säga.



Här stod Princip och skött de två kotten när bilen svängde upp på gatan mot honom...


















Vidare ett antal år in i framtiden blev det så krig igen. Kroatien och Slovenien utlyste sig som självständiga 1991. I april 1992 gjorde Bosnien & Hercegovina detsamma. Samma dag utbröt det krig mellan serber och bosnier, om jag inte har helt fel så spelade hotellet Holliday Inn en liten roll i det hela eftersom serbiska soldater satt på taket och sköt ner fredsdemonstranter. Därefter följde belägringen av Sarajevo som skulle vara i 1417 dagar.



Detta är ett ålderdomshem i utkanten av Sarajevo. Det blev beskjutet med granater och alla blev innebrända.
Speciellt förorterna är det fortfarande mycket kvar att bygga upp. Nästan alla pengar försvinner till korrupta makthavare eller så kommer de från arabländer med krav att bygga moskéer. Därför vimlar det av moskéer överallt, inget som uppskattas av invånarna. Tak över huvudet är något de flesta nog skulle prioritera först. 













Här uppe bland bergen satt dom, serbiska soldater, och sköt civila. Vanligtvis skadesköts först en person för att sen kunna döda många fler när de kom fram för att hjälpa till.

















Hela staden är omringad av berg så det fanns ingenstanns att ta vägen. Det kryper i kroppen av obehag och jag får nästan en känsla av att dom är kvar och väntar på att få bränna av en salva med skott mot mig...


























Jag måste erkänna att det är en otroligt vacker stad, verkligen sorgligt att så mycket har raserats men den är värd ett besök. Tänk er en storstad med småstads feeling. Så upplever jag Sarajevo. Staden är uppdelad i två delar en muslimsk och en ortodox del. Den delas av huvudgatan, snipers alley och skillnaden är jättehäftig. Den muslimska, osmanska, delen är inspirerad från asien och turkiet med vackra tyger och indiska färger och mönster. Sen kommer man till den österikisk-ungerska sidan där allt är supermodernt med raka linjer och former. Märkesbutiker på rad efter varann, världens shoppingparadis!

Kommentarer
Postat av: Kan Dee Drawings

Tusen tack! Du görmig jätte glad! :)

2009-05-22 @ 01:38:31
URL: http://kandeedrawings.blogg.se/

Vad roligt att just DU har hittat hit! Lämna gärna en kommentar!!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Har du en egen blogg eller hemsida?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0