Mostar

Så besökte vi även staden Mostar som också den ligger i BiH. I en gryta omringad av höga berg gör att det på sommaren blir uppåt 45grader i skuggan och totalt vindstilla, jag tror jag trivs bra i Piteå jag !! Här var det mer tydligt med spår efter kriget, alla pengar som skänks för återuppbyggnad går ju till huvudstaden så Mostar har fortfarande lång väg kvar.




































Så här ser många av husen fortfarande ut. Granatsplitter och kulhål i i stort sett varje huskropp. Mycket sorgligt att se. Man förstår vilken kraft det är när jag rymmer en knuten näve i ett av granathålen.



Även denna stad är delad med en muslimsk del och en ortodox. Staden delas floden Nerveta och förenas av den kända bron Stari most som bombades sönder 1993. Bron finns med på UNESCO´s lista med världsarv och 2004 återuppbyggdes den med hjälp av UNESCO. I början av bron finns en minnessten för att påminna om historien.




















Här ser vi den ortodoxa sidan av staden




















Och så den muslimska delen















Detta är en liten kopia av den stora bron. Vet ej vad den har fått för namn så jag kallar den helt enkelt för Mali most (Lilla bron).




Detta var allt jag hade att bjuda på. Eller nej det var en lögn men det var allt jag tänker bjuda på. Såklart att alla inte är lika intresserade och fascinerade av detta som jag är. Jag har alltid haft en liten kärlek till öststaterna och balkan, det är något specieltt med kulturen, musiken historien... Ja det berör mig helt enkelt.
Troligen kommer det att bli en roadtrip neråt genom Europa och ner mot östra delen av medlehavet. Säkert inte inom ett år men så småningom, man måste ha lite drömmar, eller hur?

Kram på er, hoppas jag inte tråkat ut er allt för mycket

/T

Kommentarer
Postat av: Jenny.

Haha jag läste mostrar och BH. dax att sova eller ?? ;0) Jag tycker det är kul att läsa och se bilder från resan. Som att ha varit där och sluppit den hemska flygresan. ;0) Förmodligen hade jag dött om jag suttit på planet och hört det dära. =0) Snygg makeup och sov gott.

2009-05-23 @ 21:16:00
URL: http://jcarpediem.blogg.se/

Vad roligt att just DU har hittat hit! Lämna gärna en kommentar!!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Har du en egen blogg eller hemsida?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0