tävling Umeå del 2, precision

Den andra dagen, alltså söndag, kändes betydligt lugnare för mig. Då hade det värsta släppt och jag kunde slappna av lite och känna av att det faktiskt är kul att vara på tävling.
Charmeur var mkt lugnare och tillfreds med livet som tävlingshäst. Klockan halv nio gick jag banan medans Ida var ut och gick med Charmeur. Promenerade banan 6 gånger innan jag tyckte att det fick vara nog. Kändes betydligt bättre att gå den motför innan när jag tränat den på papper. Det är nog lite av en konst att memorera en bana, precision eller hoppning, på så kort tid. För mig var det då knepigt iaf.

Sen var det dags för veterinär besiktning, den gick såklart bra!






När vi fått godkänt så var det bara att slappna av, gå och kolla på ponnyklassen innan vi selade på och började värma upp. Idag fixade jag och Daniel att spänna för korrekt alldeles själva, funktionskontrollen gick vi igenom, haha!!



Körde runt till lilla ridhuset där framkörningen ägde rum. Vi hade inte så mycket tid på oss. När vi kom in dit så var det ett ekipage innan vi skulle in. Kanske bara bra det, hann ju inte bli så nervös då! Sen så klaffade körningen idag. Charmeur var helt grym, han var avslappnad, följsam och lydig. Gick att vända på en fem-öring, stolt som en tupp var jag där jag satt på kuskbocken. Hihi, och roligt mer var att Daniel märkte så stor skillnad från gårdagen. Tror nog att han var ganska stolt över vår häst också. Och lite stolt över mig!!

 

Fick höra att de flesta kört över idealtiden så det var bara att smacka på och racea. Det var min tanke också men när vi kom in på banan så var det helt plötsligt jättesnävt mellan konerna! Med en helt okänd vagn också så hade jag dålig koll på var jag hade hjulen och blev tyvärr en aning osäker. Saktade in för mycket på två hinder där jag tyckte att jag kom fel vilket medförde dålig styrfart och nerslag. Alltsom allt blev det en aning ryckigt kändes det som, fick två tillfälliga blackouts och glömde banan, men kom på den ganska fort igen. Många straffpoäng pga överskriden idealtid med 48 sekunder samt två nedslag.

 

Hinder två avklarat!


Ändå var jag nöjd, mycket nöjd. Med tanke på våra förutsättningar. Tränat i två månader, aldrig tränat med en riktig vagn och knappt på en riktig bana. Med den lilla erfarenheten så törs jag säga: -Vi är grymma!!



För vårt lag, Grans rid och körsällskap gick det mycket bra. Nu efter första tävlingen ligger vi tvåa. Jag fick med mig en blå rosett hem minsann!! I dressyren så briljerade Linnéa och Harv med en andra plats och Amanda och Solle fick en tredjeplats. Lysande resultat! Grattis!

Nu längtar jag efter att få se på filmen så jag kan analysera lite och göra det bättre till nästa tävling. Jag är tävlingsbiten nu ser ni. Kommer garanterat att vara grymt nervös inför nästa med men nu vet jag att jag klarar det!

Kram på er!

/Theres


Kommentarer
Postat av: Jenny.

Vi är många som är stolta !! Snygg han var framför vagnen då !! mums. Kram.

2010-04-30 @ 12:59:42
URL: http://jcarpediem.blogg.se/
Postat av: jennie w

Hästen ser ju superfin ut framför vagnen och du också för den delen :)

2010-05-01 @ 08:49:32
Postat av: Emily

Vad kul att du körtävlar. Jag tävlade i körning förut med min häst och med en häst som nu står på Grans tror jag (Janus Lövdahl, en fredriksborgare). Som du säger, körfolk är mkt trevligare på tävlingar än hopp -och dressyrfolk. Det är verkligen trevlig stämning på körtävlingar. Kul att se också att Charmeur körs, det verkar han trivas med.

2010-05-20 @ 20:40:16
URL: http://emilystighall.blogspot.com

Vad roligt att just DU har hittat hit! Lämna gärna en kommentar!!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Har du en egen blogg eller hemsida?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0