förstoppad, voj voj

Tja ska jag skratta eller gråta? Har gått och blivit sjuk så här i slutet av min semester, dessutom är det varmt och jag har feber/frossa omvartannat.
Var ner till hagen för att se om Elmer och då gav jag Charmeur lite mat också. Tydligen inte nog uppblött :-/ Har just fått uppleva mitt livs första och förhoppningsvis enda foderstrupsförstoppning. Hörde en häst som hostade, var inte säker på om det var Charmeur eller Macken, men så hostade han igen och det kom ut lite foder. Det var bara instinkten som sa att nu är det nåt galet, han har ju hostat förr, men jag kände på mig att denna gången var det nåt mer än bara lite hosta.
Grabbade tag ett grimskaft och började leda upp honom mot vattendunken och badkaret. Fick stanna två gånger på vägen då han fick kramp. Otroligt läskigt var det, jag såg hur det drog ihop sig mellan ganacherna och en bit ner på halsen och jag försökte massera så gott det gick. Framme vid badkaret så vägrade han dricka, otippat. Tog honom och ställde brevid vattendunken, tryckte in slangen i munnen och spolade. Lite knepigt var det eftersom vattennivån i dunken var så låg att trycket inte blev nog bra men det kom lite vatten iaf och jag såg att det kom förbi åtminstånde några klunkar.
Tog några djupa andetag, ringde till Daniel och till jourhavande veterinär. Lämnade ett meddelande till veterinären. Kramperna gav med sig gasnka fort ändå, tror egentligen inte det ett så stort stopp. Tillräckligt dock för att vara pulshöjande...
Foderstrupsförstoppning är inget jag varit med om tidigare utan bara hört skräckhistorier så adrenalinet var på topp. Livshotande och jättefarligt. Har googlat lite nu och det känns som att jag har agerat rätt. Masserat, sett till att lossa proppen och sen promenerat lite. Försökte vara lugn. Verkar vara vanligt att hästar som äter glupskt får det mer än andra och nu är jag lite lur på om han helt enkelt är för hungrig. Betet börjar vara klent och hullet blir lägre. Alltid superpigg på att få kraftfoder och äter upp rubbet.

Damn vad jag blir nervös av sånt här. Inget får hända min älskling <3
Vet inte hur sammanhängande detta inlägget blev, jag är lite uppjagad än tror jag. Soffan-andas

/T

Kommentarer

Vad roligt att just DU har hittat hit! Lämna gärna en kommentar!!

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Har du en egen blogg eller hemsida?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0